Výrazná korenina – zeler a jeho zdravotné prínosy

07.12.2018 | 394x | Zdravie

Zelenina, pre ktorú je charakteristická aróma aj chuť ukrýva v sebe niekoľko zdravých benefitov a v poslednom čase sa teší čoraz väčšej obľube. Pridáva sa najmä do šalátov ale aj do smoothie a v neposlednom rade ako samostatný zelerový džús. Toto sú jeho najväčšie prínosy pre ľudské zdravie.

 

Zeler je perfektným zdrojom dôležitých antioxidantov

Iste viete, že antioxidanty chránia bunky, cievy a orgány pred oxidačným stresom. Z najznámejších antioxidantoch obsiahnutých v zeleri sú vitamín c, beta karotén a flavonoidy, no v jednej stonke zeleru je ďalších 12 druhov antioxidantov. 

 

Zeler pomáha v boji proti zápalom

Chronický zápal sa spája s mnohými ochoreniami, vrátane artritídy a osteoporózy. Semienka, ktoré sa v zeleri nachádzajú údajne majú až 25 protizápalových látok, ktoré môžu v boji proti zápalom pomáhať. 

 

Podporuje trávenie

Antioxidanty a protizápalové látky v zeleri poskytujú ochranu kompletne celému tráviacemu traktu, no žalúdok si príjem zeleru v strave bude pochvaľovať. Polysacharidy na báze pektínu v zeleri pomáhajú znižovať výskyt žalúdočných vredov, pomáhajú žalúdočnej výstelke a modulujú sekréciu žalúdočných štiav. Zeler tiež môže byť pomocníkom pri odstránení nadúvania či pri syndróme dráždivého čreva.

 

Obsahuje veľa vlákniny a vody 

Obsah vody v zeleri je naozaj vysoký – a to až 95 % a tiež rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu, takže zelerová šťava môže pomôcť udržať telo hydratovanejším. Nevýhodou odšťaveného zeleru je fakt, že v tomto nápoji prídete o vlákninu, ktorá okrem iného pomáha udržiavať pocit sýtosti oveľa dlhší čas, pomáha znižovať cholesterol a postará sa o pravidelné vyprázdňovanie. Výhody vlákniny si doprajete skôr v smoothie, keď doň pridáte šálku stoniek zeleru, môžete získať až 5 gramov vlákniny. 

 

Zeler je bohatý na vitamíny, minerály a má nízky glykemický index

Pravidelná konzumácia zeleru dodáva telu vitamíny: A, K, C ale tiež draslík a folát. Obsahuje málo sodíka a preto je vhodný aj u tých ľudí, ktorí si príjem soli a sodíka ako takého strážiť. 

Okrem toho má nízky index glykémie, čo znamená, že má pomalý a stabilný účinok na hladinu cukru v krvi.  

 

Pel mel o zeleri

  • Pri kúpe zeleru si vyberajte ten, ktorý má pevné stonky, ktoré by nemali byť zvädnuté. 
  • Listy by mali mať sviežu bledo až jasne zelenú farbu, úplne nevhodné sú tie, ktoré majú zožltnutú či dokonca hnedú farbu.
  • Pri kuchynskej úprave ho krájajte tesne pred použitím, lebo ten nakrájaný a skladovaný niekoľko hodín stráca živiny.
  • Príprava zeleru v pare zaručuje uchovanie chuti aj dôležitých vitamínov. 
  • Maximálne výživové benefity sa začnú prejavovať po 5. – 7. dňoch konzumácie. 
  • Konzumujte aj listy, tie obsahujú najviac vápnika, draslíka a vitamínu C. 

Obľúbte si zeler, ktorý môžete jesť surový aj varený, pripraviť si z neho zdravšiu alternatívu hranolčekov, pridať do smoothie, pripraviť polievku alebo džús...

Kde nás nájdete

Svet zdravia v číslach

495 409
kg schudli klienti
92
pobočiek
203
špecialistov