Akým ( 8 ) potravinám je dobré sa v zime vyhnúť

28.01.2019 | 701x | Zdravie

Možno ovládame, ktoré potraviny konzumovať v zime je prospešné, pretože nám poskytujú ochranu pred chorobami a pomáhajú telu vyrovnať sa s chladným počasím. Dnešný trh nám však ponúka potraviny v podobe ovocia a zeleniny, ktoré sú síce čerstvé a vyzerajú dobre, no práve v zime by sme sa im mali oblúkom vyhnúť. Viete, ktoré to sú?

 

V dnešnej dobe nie je problémom kúpiť si čerstvé ovocie či zeleninu po celý rok, to však neznamená, že zdravo uvažujúci človek by práve po nich mal siahnuť, pretože už len fakt, že tieto potraviny precestujú doslova polovicu zemegule, nie je dobré nielen pre chuťové poháriky (ktoré budú sklamané a oklamané)ale najmä pre zdravie. Týchto 8 potravín sa oplatí nahradiť adekvátnou alternatívou. 

 

Šalát

Máme na mysli nakrájaný, predpraný a zabalený tak, že vďaka procesu, ktorým prešiel, predstavuje jeho nezvyčajne dlhá skladovateľnosť. A práve pre tento dôvod – vďaka dlhej spotrebe – môže byť práve tento druh zeleniny ochudobnený o vitamín C až o 50 %.

 

Namiesto šalátu si vyberte čerstvý kel. Kel je totiž zimnou zeleninou, ktorá je zdrojom výživných látok a energie. Taktiež obsahuje vápnik, ktorý je potrebný pre zuby a kosti, ale je aj bohatý na vitamín K, A, železo a draslík. Okrem toho, že táto zelenina pomáha znižovať krvný tlak, vyskúšajte ním nahradiť šalát. Kel namiesto klasického šalátu bude chutnejší a mäkší a sladší, keď kelové listy nakrájate a pokvapkáte citrónovou šťavou a dochutíte himalájskou soľou. 

 

Špargľa 

Hoci je takmer k dispozícii celoročne, radšej po nej siahnite na jar, kedy je špargľa pevná a oveľa chutnejšia. Zimná špargľa je úravdepodobne z Číny alebo Peru a v porovnaní s jarnou špargľou je oveľa drevnatejšia.

 

Špargľu nahraďte ružičkovým kelom

Ružičkový kel by mal mať v zimnom období významné miesto. Nielenže je pomocníkom proti rakovine, no 1 šálka ružičkového kelu údajne obsiahne celodennú potrebu vitamínu C a K.

 

Broskyne

Hoci sú čerstvé broskyne typickým obdobím konca leta, po jeseni prakticky vymiznú. Ak ich však objavíte v obchode, pravdepodobne pochádzajú z Južnej Ameriky. 

 

Broskyne v zime nahraďte klasickými mandarínkami. Chutia rovnako ako broskyne – úžasne a mandarínka – oranžová guľôčka – je nabitá antioxidantami, vitamínmi a vlákninou a to takmer v trojitej dávke ako broskyňa!

 

Hrášok

Čerstvý hrášok je poslom jari a ak ho objavíte v zime, obsahuje viac škrobu ako čokoľvek iné. 

 

ALE! Mrazený hrášok je ideálnou voľbou, z polovice šálky mrazeného hrášku môžete získať až 10 gramov bielkovín  a 6 gramov vlákniny. V tomto prípade je múdre prečítať si etiketu, prípadne siahnuť po BIO hrášku, aby ste sa vyhli modifikovanej variante.

 

Kukurica

Kto by kukuricu nemal rád? No aj v tomto prípade platí, že čerstvá kukurica bude pravdepodobne pochádzať z Mexika a môže byť byť viac škrobovitá. 

 

Mrazená kukurica je v zime zdravou alternatívou tej čerstvej. Mrazená kukurica je bohatým zdrojom luteínu a zaexantínu, teda látok, ktoré sú doslova nevyhnutné pre dobrý zrak. A keď sa dokážete vyhnúť soli a vybrať si produkt z ekologického poľnohospodárstva, vaše telo sa vám iba poďakuje.

 

Jahody

Hoci máte chuť na jahody, ich farba v zime vás môže presvedčiť, aby ste sa ich v tomto období vyhli. Ich bledá farba napovedá o nízkom obsahu fytonutrientov oproti ich neskutočne lákavými farbami v lete ale aj o nízkom obsahu vitamínu C, ktorý sa stráca dlhou prepravou a dlhým skladovaním.

 

Skvelým variantom sú mrazené jahody. Skvelá chuť a vitamín C potešia chuťové poháriky a sú prínosom pre zdravie. 

 

Rajčiny

Neskutočne chutia v neskorom lete, ich chuť v letnom období je jednoducho nezameniteľná a úžasná. Lenže v tomto období sú pre naše chuťové poháriky doslova sklamaním. 

 

Konzervované rajčiny sú dobrou alternatívou, pretože aj tie obsahujú lykopén, antioxidant bojujúci proti rakovine. Ideálne ak siahnete po konzervovaných rajčinách bez prídavku soli a samozrejme bez BPA.

 

 Čučoriedky

Cena čučoriedok v zime zvyčajne býva poriadne vysoká, no dlhá trasa z fariem do chladničky aj navyše výrazne degraduje vitamín C a taktiež nie sú výnimkou plesnivé bobule. 

 

Čučoriedky v zime sú najlepšie mrazené ako čerstvé. Výskumy zo štátnej univerzity v Južnej Dakote zistili, že mrazené čučoriedky skutočne telu dodajú viac antioxidantov bojujúcich proti chorobám ako v zime tie čerstvé.

Kde nás nájdete

Svet zdravia v číslach

502 633
kg schudli klienti
92
pobočiek
203
špecialistov