Ako prežiť (pred)vianočný čas bez ujmy na zdraví?

13.12.2018 | 244x | Zdravie

Toto obdobie je charakteristické prípravou tradičných pokrmov, či už ide o pečenie koláčikov, zákuskov ale aj chystaním klasických vianočných jedál, ktoré sú kaloricky výdatné. Ponúkame niekoľko osvedčených tipov, ako tento čas zvládnuť bez následkov v podobe zbytočného a nežiadúceho nárastu hmotnosti.

 

  1. Nevynechávajte raňajky

Veľmi dôležité pravidlo, ktoré sa oplatí dodržiavať. Dbajte na to, aby ste deň začali vyváženým pokrmom napr. v podobe musli, gréckeho jogurtu, smoothie alebo vajíčok. Takto sa vyhnete počas dňa návalu veľkého hladu aj myšlienky na maškrtenie. V predvianočnom hektickom období si do práce so sebou vezmite aj rýchle „šneky“ napr. v podobe orieškov, ktoré si doprajete na desiatu či olovrant. Hoci sú orechy zdravé, sú aj kalorické, takže menej je v tomto prípade viac. 

 

  1. Tradičné jedlo nemusí byť tabu

Hoci mnohé z tradičných vianočných jedál nie sú práve najzdravšou alternatívou, vôbec si ich nemusíte odopierať s veľkými výčitkami. Stačí si vopred premyslieť zdravšie možnosti a tak sa vám poľahky dodržať tradície a ustrážiť hmotnosť. Napr. v zemiakovom šaláte nahraďte majonézu bielym jogurtom, vyprážaného kapra vymeňte za grilovanú rybu... Možností je dosť a nakoniec si stačí postrážiť veľkosť servírovanej porcie. 

 

  1. Nepodceňujte pitný režim

Nezaháňajte smäd jedlom. Ochutené vody či minerálky do pitného režimu patria skôr výnimočne a preto je dobré si počas dňa pripraviť do džbánu vodu s plátkom limetky alebo citrónu a tak získate navyše aj prehľad, koľko tekutín ste prijali. Niekomu môže pomôcť aplikácia v mobile, ktorá ho bude upozorňovať v pravidelnom intervale na nutnosť dopriať si pohár nesladeného čaju alebo vody.

 

  1. Pokrmy nevystavujte zbytočne na stole 

Aby vás všetky tie vianočné dobroty zbytočne nelákali, nenechávajte ich na stole permanentne. Hoci mnohé koláčiky majú dlhú trvanlivosť, nie je dobré mať ich neustále na očiach. Odložte ich do komory alebo chladničky a tak sa ľahšie vyhnete pokušeniu neustáleho maškrtenia.  

 

  1. Hýbte sa

Možno nebudete mať v tomto období silu a čas odhodlať sa cvičiť, no môžete sa pokúsiť znížiť intenzitu ležania pred televízorom či sedenia za počítačom alebo tabletom. Povzbuďte rodinu či priateľov a v určitom čase sa vyberte na prechádzku. Spoločne strávený čas na večernej prechádzke prospeje vám všetkým a to nielen lepšiemu tráveniu. Čím dlhšia prechádzka, tým lepšie.

 

  1. Pozor na veľkosť porcie

Nedávny výskum poukazuje na fakt, že počas vianočnej večere sme schopní skonzumovať cca 3 000 kalórií, teda viac ako je odporúčaný denný príjem pre dospelého človeka. Takže tieto sviatky sú naozaj často tými, po ktorých nám pribudne nejaké to kilo navyše. Ak si nepostrážite veľkosť porcií, okrem pribratia vás môže potrápiť pálenie záhy a obrovská letargia počas celého dňa, keby môžete mať pocit, že sa nevládzete hýbať. Po štedrovečernej večeri ( s primeranou porciou) sa odporúča pred ďalšou konzumáciou dať si 20-minútovú prestávku, aby ste zistili, či ešte stále pociťujete hlad, lebo v tomto prípade to mozgu trvá trošku dlhšie uvedomiť si, že žalúdok je plný. JKeď to s prestávkou dodržíte, máte šancu uvedomiť si, že naozaj máte dosť.

 

  1. Pozor na alkohol

Zrejme netreba pripomínať, že alkoholické nápoje sú ďalšou kalorickou bombou. Okrem toho popíjanie alkoholických nápojov počas celého dňa podnecuje chuťové poháriky pre ďalšie maškrtenie. 

 

  1. Doprajte hlave relax

Predvianočné obdobie je skutočne stresujúce nielen doma ale aj v práci, jednoducho všade sa snažíte všetko stihnúť. No keď ten nádherný čas Vianoc príde a opadne stres z príprav, dbajte na to, aby vaša myseľ bola stále aktívna a to sa sledovaním televízie neudeje. Namiesto toho si doprajte čas s rodinou a najbližšími a hrajte sa všetky obľúbené spoločenské hry. Tiež môžete minimalizovať riziko tým, že imunitný systém udržíte v dobrej kondícii a to vhodným oblečením, keď trávite čas vonku, ale aj dostatočným spánkom, večernými prechádzkami, neprejedanímsa, pomôže tiež nefajčiť a dopriať si alkohol len v rozumnej miere.

Kde nás nájdete

Svet zdravia v číslach

495 409
kg schudli klienti
92
pobočiek
203
špecialistov